воскресенье, 30 ноября 2014 г.

Пізнавальний розвиток дошкільнят у пошуково-дослідницькій діяльності. 

  Дошкільники охоче беруть участь у пошуково-дослідницькій діяльності. Прагнення до нових вражень, допитливість, постійне бажання експериментувати, самостійно шукати істину поширюється на всі сфери життєдіяльності дитини. Чи можливо так організувати навчання в умовах дошкільного закладу, щоб воно відповідало всім дитячим потребам? Так, якщо це навчання буде «проблемним» - включатиме елементи самостійної дослідницької праці, будуватиметься як самостійний творчий пошук, тож буде вже не репродуктивною, а творчою діяльністю.
     Особливе значення для розвитку особистості дошкільника має усвідомлення взаємозв’язку між природою і людиною та різноманітних зв’язків у природі. Оволодіння засобами практичної взаємодії з довкіллям забезпечує становлення світогляду дитини, її особистісне зростання. Пошуково-дослідницька діяльність відіграє щодо цього істотну роль, оскільки дає дітям можливість спілкування з однолітками, з дорослими, здійснювати з об’єктами різноманітні перетворення, виявляти їхні приховані істотні зв’язки з явищами природи, з життєдіяльністю людини, вчити аналізувати й самостійно робити висновки.
    Різні форми пошуково-дослідницької діяльності спонукають дитину до творчості, самостійного пошуку причинно-наслідкових зв’язків, засобів дій, що стимулює дитячу активність, створює умови для особистісного зростання й психічного розвитку.
Завдання пізнавального розвитку в пошуково-дослідницької роботі:
Ø Створити умови для розвитку пізнавальних психічних процесів дошкільників, активізації розумових операцій, організації та проведення пошуково-дослідницької діяльності та виховання в дітей ініціативності, кмітливості, допитливості, критичності, самостійності.
Ø Розширити знання дітей про довкілля, формувати у них уміння та навички їх самостійного набуття.
Ø Розвивати діалектичне мислення дошкільнят, тобто здатність бачити різноманітність світу в системі взаємозв’язків та взаємозалежностей.
Ø Збагачувати власний пізнавальний досвід дітей через засвоєння ними еталонів, символів, виконання дій, заміщення та моделювання.
Ø Формувати у дітей здатність креативно використовувати знання та власний дослідницький досвід у розумових, моделювальних та перетворювальних діях.
Технологія проведення пошуково-дослідницької роботи з дітьми
Методичні рекомендації
       Структурними компонентами пошуково-дослідницької діяльності дошкільнят є три етапи реалізації  «проблемного дослідницького навчання»:
1 етап. Педагог ставить проблему, накреслює стратегію й тактику її розв’язання, але саме рішення дитина має знайти самостійно.
2 етап.  Педагог ставить проблему, але метод, шляхи її розв’язання дитина шукає самостійно. На цьому рівні допускається колективний пошук.
3 етап.  Вищий рівень. Постановку проблеми, пошук методів її дослідження й розв’язання діти здійснюють самостійно.
Перший етап
      На першому етапі пошуково-дослідницька діяльність дітей (молодший і середній дошкільний вік) відбувається під керівництвом вихователя. Її включають в інтегровані заняття, прогулянки, ігри з предметами, ігри-загадки, конструктивні, сюжетно-рольові та режисерські ігри, проводять під час спостережень за об’єктами та явищами природи і як самостійну діяльність під час дослідів. 

Другий етап
       У другому етапі пошуково-дослідницької діяльності беруть участь старші дошкільники. З ними проводять елементарні дослідження.
     Методика організації навчальних досліджень передбачає два рівні оволодіння технологією їх проведення.
     Перший рівень. Містить 2-3 фронтальні тренувальні заняття з групою, на яких використовуються картки із символічними зображеннями «методів дослідження». З послідовності цих методів складається алгоритм дослідження. Теми досліджень подано у вигляді предметних карток із зображенням об’єктів або явищ.
     Послідовність дій:
ü Подумати і пригадати всю відому інформацію з даної теми, поділитися нею з дітьми.
ü Запитати в іншої людини, що вона знає про це. Діти ставлять запитання одне одному і дорослим, щоб поповнити обсяг інформації.
ü За допомогою дорослого отримати додаткову інформацію з книжок.
ü Звернутися по допомогу до комп’ютера (за підтримки дорослого).
ü Пригадати та використати інформацію, здобуту під час спостережень, які проводилися раніше.
ü Провести самостійний дослід чи експеримент.
      Після цього всю отриману інформацію треба проаналізувати і узагальнити. Спочатку вихователь активно допомагає дітям, бо їм дуже складно виділити головне і другорядне. Коли діти засвоять загальну послідовність дій (або технологію дослідження) можна переходити до другого рівня – до самостійних навчальних досліджень.
   Послідовність дій:
ü  Постановка завдання або проблеми.
ü  Вибір теми дослідження.
ü  Розподіл дітей для роботи в парах або мікрогрупах.
ü  Вивчення схеми або алгоритму досліджень.
ü  Проведення самостійних досліджень за алгоритмом.
ü  Фіксація результатів дослідження в індивідуальних зошитах з використанням символіки
ü  Групове обговорення результатів дослідження
ü  Слухання доповідей та їх обговорювання.
Усі дослідження проводяться в ігровій формі, а здобуті знання використовуються в перетворювальній діяльності.

Третій етап
     На третьому, заключному, етапі дослідницького навчання діти працюють тільки самостійно й самі застосовують знайому вже їм методику досліджень, створюють для них необхідні умови. Успішною на цьому етапі буває діяльність дітей з високим рівнем розвитку інтелектуальних здібностей.
    Характерною особливістю самостійної пошуково – дослідницької діяльності дошкільників є те, що вона реалізує активні методи, змінює предмет пізнання. цінність її полягає в тому, що діти не отримують готові знання  від педагога, а роблять відкриття самостійно.

Форми, методи і прийоми роботи з дітьми:
Ø спостереження,
Ø досліди,
Ø експерименти,
Ø дидактичні ігри та вправи,
Ø сюжетно – рольові ігри,
Ø ігри – загадки, ігри – описи,
Ø конструктивні ігри,
Ø ігри – драматизації,
Ø бесіди,
Ø використання піктограм,
Ø ігрові проблемні ситуації,
Ø розгляд картин, ілюстрацій, макетів,
Ø робота за заданим алгоритмом,
Ø фіксація результатів досліду,
Ø читання дитячої художньої та енциклопедичної літератури,
Ø образотворча діяльність,
Ø трудова діяльність,
Ø театралізована діяльність,
Ø перетворювальна діяльність (моделювання, макетування),
Ø складання розповідей наукового стилю,
Ø тренувальні, традиційні, комплексні та інтегровані заняття.



Комментарии: 0:

Отправить комментарий

Подпишитесь на каналы Комментарии к сообщению [Atom]

<< Главная страница