Пізнавальний розвиток дошкільнят у пошуково-дослідницькій
діяльності.
Дошкільники охоче беруть участь у
пошуково-дослідницькій діяльності. Прагнення до нових вражень, допитливість,
постійне бажання експериментувати, самостійно шукати істину поширюється на всі
сфери життєдіяльності дитини. Чи можливо так організувати навчання в умовах
дошкільного закладу, щоб воно відповідало всім дитячим потребам? Так, якщо це
навчання буде «проблемним» - включатиме елементи самостійної дослідницької
праці, будуватиметься як самостійний творчий пошук, тож буде вже не
репродуктивною, а творчою діяльністю.
Особливе значення для розвитку
особистості дошкільника має усвідомлення взаємозв’язку між природою і людиною
та різноманітних зв’язків у природі. Оволодіння засобами практичної взаємодії з
довкіллям забезпечує становлення світогляду дитини, її особистісне зростання.
Пошуково-дослідницька діяльність відіграє щодо цього істотну роль, оскільки дає
дітям можливість спілкування з однолітками, з дорослими, здійснювати з об’єктами
різноманітні перетворення, виявляти їхні приховані істотні зв’язки з явищами
природи, з життєдіяльністю людини, вчити аналізувати й самостійно робити
висновки.
Різні форми пошуково-дослідницької
діяльності спонукають дитину до творчості, самостійного пошуку причинно-наслідкових
зв’язків, засобів дій, що стимулює дитячу активність, створює умови для
особистісного зростання й психічного розвитку.
Завдання пізнавального розвитку в
пошуково-дослідницької роботі:
Ø Створити умови для розвитку пізнавальних психічних
процесів дошкільників, активізації розумових операцій, організації та
проведення пошуково-дослідницької діяльності та виховання в дітей
ініціативності, кмітливості, допитливості, критичності, самостійності.
Ø Розширити знання дітей про довкілля, формувати у них уміння та навички їх
самостійного набуття.
Ø Розвивати діалектичне мислення дошкільнят, тобто здатність бачити
різноманітність світу в системі взаємозв’язків та взаємозалежностей.
Ø Збагачувати власний пізнавальний досвід дітей через засвоєння ними
еталонів, символів, виконання дій, заміщення та моделювання.
Ø Формувати у дітей здатність креативно використовувати знання та власний
дослідницький досвід у розумових, моделювальних та перетворювальних діях.
Технологія
проведення пошуково-дослідницької роботи з дітьми
Методичні
рекомендації
Структурними компонентами
пошуково-дослідницької діяльності дошкільнят є три етапи реалізації «проблемного дослідницького навчання»:
1 етап. Педагог ставить проблему, накреслює стратегію й тактику
її розв’язання, але саме рішення дитина має знайти самостійно.
2 етап. Педагог ставить
проблему, але метод, шляхи її розв’язання дитина шукає самостійно. На цьому
рівні допускається колективний пошук.
3 етап. Вищий рівень.
Постановку проблеми, пошук методів її дослідження й розв’язання діти здійснюють
самостійно.
Перший етап
На першому етапі пошуково-дослідницька
діяльність дітей (молодший і середній дошкільний вік) відбувається під
керівництвом вихователя. Її включають в інтегровані заняття, прогулянки, ігри з
предметами, ігри-загадки, конструктивні, сюжетно-рольові та режисерські ігри,
проводять під час спостережень за об’єктами та явищами природи і як самостійну
діяльність під час дослідів.
Другий етап
У другому етапі пошуково-дослідницької
діяльності беруть участь старші дошкільники. З ними проводять елементарні
дослідження.
Методика організації навчальних
досліджень передбачає два рівні оволодіння технологією їх проведення.
Перший рівень. Містить 2-3 фронтальні тренувальні заняття з групою,
на яких використовуються картки із символічними зображеннями «методів
дослідження». З послідовності цих методів складається алгоритм дослідження.
Теми досліджень подано у вигляді предметних карток із зображенням об’єктів або
явищ.
Послідовність
дій:
ü Подумати і пригадати всю відому інформацію з даної теми,
поділитися нею з дітьми.
ü Запитати в іншої людини, що вона знає про це. Діти ставлять запитання одне
одному і дорослим, щоб поповнити обсяг інформації.
ü За допомогою дорослого отримати додаткову інформацію з книжок.
ü Звернутися по допомогу до комп’ютера (за підтримки дорослого).
ü Пригадати та використати інформацію, здобуту під час спостережень, які
проводилися раніше.
ü Провести самостійний дослід чи експеримент.
Після цього всю отриману
інформацію треба проаналізувати і узагальнити. Спочатку вихователь активно
допомагає дітям, бо їм дуже складно виділити головне і другорядне. Коли діти
засвоять загальну послідовність дій (або технологію дослідження) можна
переходити до другого рівня – до
самостійних навчальних досліджень.
Послідовність дій:
ü Постановка завдання або проблеми.
ü Вибір теми дослідження.
ü Розподіл дітей для роботи в парах або мікрогрупах.
ü Вивчення схеми або алгоритму досліджень.
ü Проведення самостійних досліджень за алгоритмом.
ü Фіксація результатів дослідження в індивідуальних зошитах з використанням
символіки
ü Групове обговорення результатів дослідження
ü Слухання доповідей та їх обговорювання.
Усі дослідження проводяться в ігровій формі, а здобуті знання
використовуються в перетворювальній діяльності.
Третій етап
На третьому, заключному, етапі
дослідницького навчання діти працюють тільки самостійно й самі застосовують
знайому вже їм методику досліджень, створюють для них необхідні умови. Успішною
на цьому етапі буває діяльність дітей з високим рівнем розвитку інтелектуальних
здібностей.
Характерною особливістю
самостійної пошуково – дослідницької діяльності дошкільників є те, що вона
реалізує активні методи, змінює предмет пізнання. цінність її полягає в тому, що
діти не отримують готові знання від педагога, а роблять відкриття самостійно.
Форми, методи і прийоми роботи з дітьми:
Ø спостереження,
Ø досліди,
Ø експерименти,
Ø дидактичні ігри та вправи,
Ø сюжетно – рольові ігри,
Ø ігри – загадки, ігри – описи,
Ø конструктивні ігри,
Ø ігри – драматизації,
Ø бесіди,
Ø використання піктограм,
Ø ігрові проблемні ситуації,
Ø розгляд картин, ілюстрацій, макетів,
Ø робота за заданим алгоритмом,
Ø фіксація результатів досліду,
Ø читання дитячої художньої та енциклопедичної літератури,
Ø образотворча діяльність,
Ø трудова діяльність,
Ø театралізована діяльність,
Ø перетворювальна діяльність (моделювання, макетування),
Ø складання розповідей наукового стилю,
Ø тренувальні, традиційні, комплексні та інтегровані заняття.
Комментарии: 0:
Отправить комментарий
Подпишитесь на каналы Комментарии к сообщению [Atom]
<< Главная страница