воскресенье, 30 ноября 2014 г.

Консультація " Значення пошуково-дослідницької діяльності для пізнавального розвитку дітей "


Щодня сучасна людина потрапляє під інформаційний шквал. Щоб опрацювати отриману інформацію, їй необхідно воло­діти певними вміннями та пізнавальними навичками. Тому сьогодні одним з актуальних завдань, що стоять перед педагогами, є вдоскона­лення роботи з пізнавального розвитку дошкільників.
   Уже у старшому дошкільному віці помітно підвищуються можливості пізнавальної діяльності, зростає пізнавальна активність дітей, яка може бути реалізована через пошуково-дослідницьку діяльність. Адже саме цей вид діяльності вдало поєднує чутливість і діяльність, які є основою розумового розвитку дошкільника.
У ході дослідницько-пошукової діяльності вихователь спільно з дітьми може досліджувати явище або об'єкт, змінювати умови їх існування, ситуації та засоби дослідження. Для дітей стає доступним те, що в об'єктивно існуючій природі не піддається спостереженню.
З огляду на це можна виділити основну пізнавальну функцію пошуково-дослідницької діяльності  виявлення і демонстрація зв'язків, недоступних для органів чуття дитини. Адже пошуково-дослідницька передбачає розв'язання дошкільниками ситуацій за допомогою проведення дослідів, під час яких діти задіюють свій чуттєвий досвід, самостійно аналізують результати, роблять умовиводи, пізнають сутність того чи того явища.
Крім цього, пошуково-дослідницька діяльність сприяє удоско­наленню пам'яті дітей, активізації їхніх розумових процесів, стиму­лює розвиток у них мовленнєвих навичок. А отже, у дітей накопи­чується досвід розумових дій та операцій, тобто формуються розу­мові уміння.
Завдання дорослих, які організовують пошуково-дослідницьку діяльність, - допомогти дітям:
- систематизувати та поглибити знання;
- засвоїти нові способи пізнавальної діяльності;
- усвідомити причинно-наслідкові зв'язки, які недоступні для органів чуття дитини;
- узагальнити власний досвід.
Організація освітнього процесу в нашому дошкільному закладі базується на моделі особистісно орієнтованої взаємодії педагогів з вихованцями, яка дає змогу дітям реалізувати свої пізнавальні потреби. Аналізуючи організацію практичної діяльності з дітьми різного віку, ми дійшли висновку, що необхідно активізувати саме роботу пошуково-дослідницького змісту. Адже ефективність освітнього процесу безпосередньо залежить від емоційного забарвлення діяльності, чуттєвого досвіду та від усвідомлення кожною дитиною своїх можливостей  невід'ємних складових дитячого експериментування
Завдання пошуково-дослідницької діяльності
Технології дитячого експериментування у нашому дошкільному закладі спрямовано на інтеграцію з різними сферами діяльності дітей. Основою роботи педагогів у цьому напрямі стали методи, що посилюють розвивальну функцію навчання. Педагогічний колектив поставив перед собою мету розв'язати у процесі організації пошуково-дослідницької діяльності такі завдання:

• розвинути уміння дітей взаємодіяти з об'єктом, що досліджується, тобто озброїти їх новими способами пізнання навколишнього світу;
• розвинути пізнавальні психічні процеси;
• сформувати чіткі уявлення про багатоманітність світу в системі взаємозв'язків і взаємозалежностей.
Створення умов для розвитку дослідницьких умінь дітей
У нашому дошкільному закладі створено оптимальні умови для розвитку дослідницьких умінь дітей, практичного пізнання ними навколишнього світу і впорядкування їхніх уявлень про явища, об'єкти довкілля та їх взаємозалежність.
У кожній віковій групі створено куточки живої природи, оформлено центри води та піску, де діти можуть більше дізнатися про властивості об'єктів природи.
Для вихованців старших груп створено куточки експериментування, в яких розміщено різноманітні матеріали та обладнання для дослідів. Тут є все необхідне для набуття дітьми власного пізнавального досвіду.
Крім обладнання для спеціальних куточків, у кожній групі вихователі виготовили дидактичні ігри та посібники із залишкових та природних матеріалів для проведення індивідуальної роботи.
Форми організації та методика проведення пошуково-дослідницької діяльності
Технології дитячого експериментування вихователі використовують у всіх видах дитячої діяльності. Основою роботи є заняття комплексного типу, на яких велику увагу приділяємо розв'язанню проблемних завдань як-от: «Як ви вважаєте, чому...», «Як довести що...», «Що вийде, якщо» тощо. Це дає дітям можливість краще розуміти причинно-наслідкові зв'язки у довкіллі.
Так, розвиваючи комунікативно-мовленнєві здібності дітей, педагоги пропонують вихованцям використати відповідну картку схему, здійснити уявну мандрівку до якого небудь об'єкта природи, а потім скласти розповідь від його імені.
Подобається дітям така форма роботи, як «Аукціон ідей». Під час проведення такого аукціону діти описують характерні особливості запропонованого об'єкта чи матеріалу і оцінюють їх з точки зору практичного застосування людиною у теперішньому часі і в майбутньому.
Реалізуючи завдання з формування елементарних математичних уявлень, вихователі навчають дітей рахувати, вимірювати, порівнювати. Адже володіння математичними операціями дає дітям змогу свідомо та планомірно проводити експерименти і самостійно аналізувати їх результати.
Найбільшої результативності пошуково-дослідницька діяльність до­шкільників досягає під час реалізації проектів. Педагоги змогли створити ситуації успіху для кожної дитини завдяки диференційованому підходу до проведення експериментальної діяльності. Для самоствердження дітей дуже важливо підтримати ініціативу й активність кожного вихованця та наповнити його життя яскравими враженнями і відкриттями. Так, наприклад, у процесі реалізації проекту «Диво-овочі» за допомогою цікавих дослідів, спостережень діти ознайомилися з особливостями певних овочів, їхніми лікувальними властивостями, навчилися практично використовувати набуті знання. Під час презентації результатів проекту кожна дитина представила виготовлений разом з батьками макет «Овочі у нашому житті».
У ході пошуково-дослідницької діяльності вихователі, взаємодіючи з дітьми, завжди спираються на їхній безпосередній досвід, збагачують його, спонукають малюків до активного пізнання світу. Педагоги не повідомляють дітям готові знання та не пропонують способи дії, а створюють проблемні ситуації, розв'язуючи які, діти активізують свій попередній досвід і збагачують його новими знаннями та вміннями.
Отримані під час пошуково-дослідницької діяльності знання діти закріплюють протягом року в ігровій, театральній, образотворчій діяльності.
Комплексне використання дитячого експериментування у різних сферах життєдіяльності дошкільників дало змогу максимально реалізувати потребу наших вихованців у нових враженнях, знаннях, самоствердженні.
Експеримент один з основних методів наукового дослідження   вивчення, дослідження явищ і процесів шляхом їх відтворення, моделювання в штучних або природних умовах
Дослід - відтворення якого небудь явища або      спостереження за новим явищем у певних умовах з метою вивчення, дослідження



Комментарии: 0:

Отправить комментарий

Подпишитесь на каналы Комментарии к сообщению [Atom]

<< Главная страница